Twoje dziecko bezpieczne w sieci

Jaki jest negatywny wpływ mediów na dziecko:
• zaburzenia snu, koszmary nocne,
• stymulacja agresywnych fantazji,
• używanie wulgaryzmów,
• wywoływanie nowych form zachowań agresywnych, czasami wręcz instruktaż niebezpiecznych zachowań,
• skłonność do impulsywności, zaburzenia spostrzegania rzeczywistości,
• formowanie się agresywnych zachowań – dzieci, które dużo grają są znacznie agresywniejsze od rówieśników,
• przyczyniają się do upadku autorytetów,
• zacierają różnice między wyobraźnią odbiorcy a rzeczywistością,
• coraz częściej zastępują drugiego człowieka jako partnera dialogu,
• są istotnym narzędziem manipulacji opiniami i poglądami dzieci i młodzieży,
• towarzyszą dziecku często przez wiele godzin dziennie (ograniczają inne zajęcia, przede wszystkim ruchowe i pobyt na świeżym powietrzu),
• są magnesem przyciągającym i uzależniającym dziecko,
• przeżycia dzieci, jakie dostarczają im środki masowego przekazu wpływają na ich rozwój emocjonalny – wzrost lękliwości z powodu wielu scen przemocy i agresji – dzieci naśladują takie zachowania – naukowcy amerykańscy obliczyli, że aby obejrzeć tyle aktów przemocy, ile dziecko przyswaja między 6 a 7 rokiem życia, trzeba być w środowisku przestępczym przez 580 lat.

Nadmierne korzystanie z komputera prowadzi do:

  • zaniku więzi rodzinnych,
  • pogarszania stanu zdrowia – wady kręgosłupa, wzroku,
  • zmęczenia, zaniedbywania obowiązków, rozkojarzenia,
  • uzależnienia – najmłodsze dziecko uzależnione od gier komputerowych miało 9 lat. Granica wieku dzieci, uzależnionych od komputera szybko się obniża!
  • eksperymenty psychologiczne pokazują, że dzieci tracą wrażliwość pod wpływem agresji w mediach,
  • uzależnienia od silnych bodźców - od adrenaliny, emocji, sieci – to swoiste elektroniczne LSD, wywołujące niepokój psychoruchowy wtedy, kiedy dziecko jest poza siecią,
  • utożsamianie się z bohaterami gier – naśladowanie agresji,
  • preferowania postaw konsumpcyjnych typu „wszystko mi się należy”.
  • wulgaryzacji słownictwa,
  • trudności w dłuższym skupieniu uwagi podczas słuchania, nauczyciela w szkole.

Oddziaływanie gier komputerowych na psychikę:

  • gracz nie jest biernym odbiorcą – uczestniczy aktywnie, sam dokonuje wyborów, jest bohaterem, wybiera środki, a czasem tortury, by pokonać przeciwnika,
  • dziecko uczy się, jak być szybszym, lepszym - ale często w sposób niegodziwy - jak ominąć, zabić, dojść do celu za wszelką cenę, bez zastanawiania się nad tym, jakimi środkami,
  • niebezpieczny efekt wielokrotnego powtarzania – prowadzi do uczenia się,
  • kojarzenie zachowań agresywnych z nagrodą („wygrałem!”) – wzmacnianie takich zachowań, jest bardzo niebezpieczne dla psychiki dziecka!
  • przyzwyczajanie do obrazów magiczno – okultystycznych, a wręcz satanistycznych, a wszystko podane w formie zabawowej,
  • wywoływanie podatności na psychomanipulację,
  • już w grach dla 3 –latków uczy się dzieci jak zaszkodzić sąsiadowi (z instruktażem),
  • dziecko może myśleć, że życie jest względne,
  • znacznie podwyższają poziom lęku u dzieci – „muszę zabić pierwszy, bo jak nie - to mnie zabiją”,
  • dużo elementów erotyzujących – zbyt wczesne rozbudzanie seksualne dzieci!
  • u dziecka zacierają się granice między dobrem a złem – wszystko staje się względne,
  • agresja przestaje robić wrażenie – „ja się tylko bawię”,
  • przemoc nie jest karana, nie robi na dziecku wrażenia.

Jak uniknąć niebezpieczeństw wynikających z niekontrolowanego korzystania z gier komputerowych?

  • Kontrolujmy wybraną grę, także tę pożyczoną od kolegi, poznajmy jej treść i sposób korzystania z danej gry.
  • Wprowadzajmy ograniczenia czasu gry – niektórzy rodzice z dobrym skutkiem stosują tzw. „minutnik”.
  • Znajdźmy (przez chwilę) czas na wspólną grę z naszymi dziećmi – pozwoli nam to kontrolować relację dziecko – media, obserwować i właściwie reagować na jego reakcje emocjonalne oraz odpowiadać na pytania
  • Nie instalujmy urządzeń do gier komputerowych w pokoju dziecka – ryzykujemy utratę jakiejkolwiek kontroli ich wykorzystywania.
  • Przedstawiajmy dziecku nowe sposoby korzystania z komputera, z innych programów niż gry.
  • Kupujmy gry odpowiednie do wieku dziecka, pomimo jego sprzeciwu lub odmiennej To my jesteśmy rodzicami którzy wiedzą, co jest dobre dla naszych dzieci.
  • Przestrzegajmy przerw na odpoczynek, proponujmy alternatywne formy rozrywki, np. aktywność ruchową.

ABY ROZPOZNAĆ, CZY TWOJE DZIECKO JEST UZALEŻNIONE OD INTERNETU, ODPOWIEDZ SOBIE NA NASTĘPUJĄCE PYTANIA:

Dr Kimberly Young wskazuje kryteria, z których pięć musi być spełnionych, aby można było powiedzieć o uzależnieniu:

  1. Czy czujesz, że Twoje dziecko jest zaabsorbowane Internetem /myśli o poprzednich, bądź następnych pobytach w sieci/?
  2. Czy czuje potrzebę używania Internetu przez coraz dłuższe okresy czasu?
  3. Czy wielokrotnie miało nieudane próby kontroli, ograniczenia czasu lub zaprzestania korzystania z Internetu?
  4. Czy dziecko czuje się niespokojne, markotne, zirytowane, przygnębione, gdy nie może korzystać z Internetu?
  5. Czy pozostaje w sieci dłużej niż pierwotnie planowało?
  6. Czy ryzykuje utratę znajomości z przyjaciółmi, zaniedbuje naukę z powodu Internetu?
  7. Czy oszukuje Ciebie, aby ukryć narastający problem Internetu?
  8. Czy używa Internetu jako sposobu na ucieczkę od problemów lub sposobu na pogorszony nastrój (uczucia bezradności, winy, lęku, depresji)?

10 porad dla rodziców dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci.

  1. Odkrywaj Internet razem z dzieckiem – spróbujcie wspólnie znaleźć strony, które mogą zainteresować Wasze pociechy, a następnie zróbcie listę przyjaznych im stron /pomocny będzie edukacyjny serwis internetowy - sieciaki.pl. Jeśli Wasze dziecko sprawniej niż Wy porusza się po sieci, nie zrażajcie się – poproście, by było Waszym przewodnikiem po wirtualnym świecie.
  2. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie – podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w sieci, ani też wierzyć we wszystko, co o sobie mówią. Ostrzeż przed ludźmi, którzy mogą zrobić mu krzywdę.
  3. Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w sieci – dzieci muszą mieć świadomość, że mogą spotykać się z nieznajomymi wyłącznie po uzyskaniu zgody od rodziców i zawsze w towarzystwie dorosłych lub przyjaciół.
  4. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych – ważne jest, by dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Ustal z nim, że ze względów bezpieczeństwa nie wolno mu podawać swojego imienia, nazwiska, adresu i numeru telefonu.
  5. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w sieci – mali internauci powinni być świadomi, że trzeba weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł

/ encyklopedie, książki, słowniki /.

  1. Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka – często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą, boją się do tego przyznać. Ważne jest, aby dziecko Ci ufało i wiedziało, że zawsze, kiedy poczuje się niezręcznie, coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do ciebie zwrócić.
  2. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści – tego rodzaju działania pomogą likwidować np. zjawisko pornografii dziecięcej. Nielegalne treści można zgłaszać na policję lub do współpracującego z nią punktu kontaktowego - Hotline / dyzurnet.pl /. Punkt ten kooperuje również z operatorami telekomunikacyjnymi i serwisami internetowymi.
  3. Przyjrzyj się, jak twoje dziecko korzysta z Internetu – jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w sieci. Staraj się poznać znajomych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem Internetu. Ustalcie zasady korzystania z sieci / wzory Umów Rodzic – Dziecko znajdziesz na stronie /www.dzieckowsieci.pl/ oraz sposoby postępowania w razie nietypowych sytuacji.
  1. Zapoznaj dziecko z Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie –

zasady Netykiety znajdziesz również na stronie www.sieciaki.pl

  1. Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami - Internet jest źródłem wiedzy, wiec pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z jego bogactwa.

Zachęcamy Państwa do obejrzenia filmów ( linki poniżej), które przybliżają  i uświadamiają zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu i mediów elektronicznych. 

FILM 1 - Dzieci w sieci: "Czy YouTube to samo zło? 
FILM 2 - Dzieci w sieci: "Oddaj proszę mój telefon! Czy i kiedy kupić dziecku smartfona."
FILM 3 - Dzieci w sieci: "Ile masz jeszcze żyć? Język gracza kontra życie rodzinne"