Twoje dziecko bezpieczne w sieci
Jaki jest negatywny wpływ mediów na dziecko:
• zaburzenia snu, koszmary nocne,
• stymulacja agresywnych fantazji,
• używanie wulgaryzmów,
• wywoływanie nowych form zachowań agresywnych, czasami wręcz instruktaż niebezpiecznych zachowań,
• skłonność do impulsywności, zaburzenia spostrzegania rzeczywistości,
• formowanie się agresywnych zachowań – dzieci, które dużo grają są znacznie agresywniejsze od rówieśników,
• przyczyniają się do upadku autorytetów,
• zacierają różnice między wyobraźnią odbiorcy a rzeczywistością,
• coraz częściej zastępują drugiego człowieka jako partnera dialogu,
• są istotnym narzędziem manipulacji opiniami i poglądami dzieci i młodzieży,
• towarzyszą dziecku często przez wiele godzin dziennie (ograniczają inne zajęcia, przede wszystkim ruchowe i pobyt na świeżym powietrzu),
• są magnesem przyciągającym i uzależniającym dziecko,
• przeżycia dzieci, jakie dostarczają im środki masowego przekazu wpływają na ich rozwój emocjonalny – wzrost lękliwości z powodu wielu scen przemocy i agresji – dzieci naśladują takie zachowania – naukowcy amerykańscy obliczyli, że aby obejrzeć tyle aktów przemocy, ile dziecko przyswaja między 6 a 7 rokiem życia, trzeba być w środowisku przestępczym przez 580 lat.
Nadmierne korzystanie z komputera prowadzi do:
- zaniku więzi rodzinnych,
- pogarszania stanu zdrowia – wady kręgosłupa, wzroku,
- zmęczenia, zaniedbywania obowiązków, rozkojarzenia,
- uzależnienia – najmłodsze dziecko uzależnione od gier komputerowych miało 9 lat. Granica wieku dzieci, uzależnionych od komputera szybko się obniża!
- eksperymenty psychologiczne pokazują, że dzieci tracą wrażliwość pod wpływem agresji w mediach,
- uzależnienia od silnych bodźców - od adrenaliny, emocji, sieci – to swoiste elektroniczne LSD, wywołujące niepokój psychoruchowy wtedy, kiedy dziecko jest poza siecią,
- utożsamianie się z bohaterami gier – naśladowanie agresji,
- preferowania postaw konsumpcyjnych typu „wszystko mi się należy”.
- wulgaryzacji słownictwa,
- trudności w dłuższym skupieniu uwagi podczas słuchania, nauczyciela w szkole.
Oddziaływanie gier komputerowych na psychikę:
- gracz nie jest biernym odbiorcą – uczestniczy aktywnie, sam dokonuje wyborów, jest bohaterem, wybiera środki, a czasem tortury, by pokonać przeciwnika,
- dziecko uczy się, jak być szybszym, lepszym - ale często w sposób niegodziwy - jak ominąć, zabić, dojść do celu za wszelką cenę, bez zastanawiania się nad tym, jakimi środkami,
- niebezpieczny efekt wielokrotnego powtarzania – prowadzi do uczenia się,
- kojarzenie zachowań agresywnych z nagrodą („wygrałem!”) – wzmacnianie takich zachowań, jest bardzo niebezpieczne dla psychiki dziecka!
- przyzwyczajanie do obrazów magiczno – okultystycznych, a wręcz satanistycznych, a wszystko podane w formie zabawowej,
- wywoływanie podatności na psychomanipulację,
- już w grach dla 3 –latków uczy się dzieci jak zaszkodzić sąsiadowi (z instruktażem),
- dziecko może myśleć, że życie jest względne,
- znacznie podwyższają poziom lęku u dzieci – „muszę zabić pierwszy, bo jak nie - to mnie zabiją”,
- dużo elementów erotyzujących – zbyt wczesne rozbudzanie seksualne dzieci!
- u dziecka zacierają się granice między dobrem a złem – wszystko staje się względne,
- agresja przestaje robić wrażenie – „ja się tylko bawię”,
- przemoc nie jest karana, nie robi na dziecku wrażenia.
Jak uniknąć niebezpieczeństw wynikających z niekontrolowanego korzystania z gier komputerowych?
- Kontrolujmy wybraną grę, także tę pożyczoną od kolegi, poznajmy jej treść i sposób korzystania z danej gry.
- Wprowadzajmy ograniczenia czasu gry – niektórzy rodzice z dobrym skutkiem stosują tzw. „minutnik”.
- Znajdźmy (przez chwilę) czas na wspólną grę z naszymi dziećmi – pozwoli nam to kontrolować relację dziecko – media, obserwować i właściwie reagować na jego reakcje emocjonalne oraz odpowiadać na pytania
- Nie instalujmy urządzeń do gier komputerowych w pokoju dziecka – ryzykujemy utratę jakiejkolwiek kontroli ich wykorzystywania.
- Przedstawiajmy dziecku nowe sposoby korzystania z komputera, z innych programów niż gry.
- Kupujmy gry odpowiednie do wieku dziecka, pomimo jego sprzeciwu lub odmiennej To my jesteśmy rodzicami którzy wiedzą, co jest dobre dla naszych dzieci.
- Przestrzegajmy przerw na odpoczynek, proponujmy alternatywne formy rozrywki, np. aktywność ruchową.
ABY ROZPOZNAĆ, CZY TWOJE DZIECKO JEST UZALEŻNIONE OD INTERNETU, ODPOWIEDZ SOBIE NA NASTĘPUJĄCE PYTANIA:
Dr Kimberly Young wskazuje kryteria, z których pięć musi być spełnionych, aby można było powiedzieć o uzależnieniu:
- Czy czujesz, że Twoje dziecko jest zaabsorbowane Internetem /myśli o poprzednich, bądź następnych pobytach w sieci/?
- Czy czuje potrzebę używania Internetu przez coraz dłuższe okresy czasu?
- Czy wielokrotnie miało nieudane próby kontroli, ograniczenia czasu lub zaprzestania korzystania z Internetu?
- Czy dziecko czuje się niespokojne, markotne, zirytowane, przygnębione, gdy nie może korzystać z Internetu?
- Czy pozostaje w sieci dłużej niż pierwotnie planowało?
- Czy ryzykuje utratę znajomości z przyjaciółmi, zaniedbuje naukę z powodu Internetu?
- Czy oszukuje Ciebie, aby ukryć narastający problem Internetu?
- Czy używa Internetu jako sposobu na ucieczkę od problemów lub sposobu na pogorszony nastrój (uczucia bezradności, winy, lęku, depresji)?
10 porad dla rodziców dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci.
- Odkrywaj Internet razem z dzieckiem – spróbujcie wspólnie znaleźć strony, które mogą zainteresować Wasze pociechy, a następnie zróbcie listę przyjaznych im stron /pomocny będzie edukacyjny serwis internetowy - sieciaki.pl. Jeśli Wasze dziecko sprawniej niż Wy porusza się po sieci, nie zrażajcie się – poproście, by było Waszym przewodnikiem po wirtualnym świecie.
- Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie – podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w sieci, ani też wierzyć we wszystko, co o sobie mówią. Ostrzeż przed ludźmi, którzy mogą zrobić mu krzywdę.
- Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w sieci – dzieci muszą mieć świadomość, że mogą spotykać się z nieznajomymi wyłącznie po uzyskaniu zgody od rodziców i zawsze w towarzystwie dorosłych lub przyjaciół.
- Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych – ważne jest, by dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Ustal z nim, że ze względów bezpieczeństwa nie wolno mu podawać swojego imienia, nazwiska, adresu i numeru telefonu.
- Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w sieci – mali internauci powinni być świadomi, że trzeba weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł
/ encyklopedie, książki, słowniki /.
- Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka – często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą, boją się do tego przyznać. Ważne jest, aby dziecko Ci ufało i wiedziało, że zawsze, kiedy poczuje się niezręcznie, coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do ciebie zwrócić.
- Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści – tego rodzaju działania pomogą likwidować np. zjawisko pornografii dziecięcej. Nielegalne treści można zgłaszać na policję lub do współpracującego z nią punktu kontaktowego - Hotline / dyzurnet.pl /. Punkt ten kooperuje również z operatorami telekomunikacyjnymi i serwisami internetowymi.
- Przyjrzyj się, jak twoje dziecko korzysta z Internetu – jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w sieci. Staraj się poznać znajomych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem Internetu. Ustalcie zasady korzystania z sieci / wzory Umów Rodzic – Dziecko znajdziesz na stronie /www.dzieckowsieci.pl/ oraz sposoby postępowania w razie nietypowych sytuacji.
- Zapoznaj dziecko z Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie –
zasady Netykiety znajdziesz również na stronie www.sieciaki.pl
- Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami - Internet jest źródłem wiedzy, wiec pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z jego bogactwa.
Zachęcamy Państwa do obejrzenia filmów ( linki poniżej), które przybliżają i uświadamiają zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.